https://www.studioakina.nl/Blog/kracht-van-het-seizoen-rode-bieten/

De kracht van rode bieten blog studio Akina

Rode bieten zitten boordevol vitaminen, mineralen en vezels. Het is een makkelijke groente die je in veel gerechten kunt verwerken.  En ze zijn het hele jaar door te verkrijgen. Toch is het een goede keus om rekening te houden met het seizoen.

Groenten die geoogst worden binnen het seizoen zijn verser en hebben een hogere voedingswaarde. Zodra rode bieten geoogst worden, nemen de vitamines (onder meer A en C) en mineralen zoals kalium af, en dit afbraakproces blijft doorgaan totdat een consument deze gaat bereiden.

Om te kunnen genieten van de kracht van het seizoen van de rode biet eet je ze het beste tussen juni en oktober. Rode bieten horen bij aankoop stevig aan te voelen en een helderrode kleur te hebben. Het loof is heldergroen. Bieten die jong worden geoogst zijn malser en zijn veel sneller gaar, namelijk rond de 20 minuten. Het verschil met de kooktijd van een rode biet in de winter is algauw een heel uur.

Tips voor gerechten

Rode bieten zijn heel gevarieerd te bereiden. Het meest bekende zijn gekookte bietjes. Het beste kook je ze in hun geheel, zodat de vitamines en mineralen niet in het kookwater verdwijnen. Kook ze bijvoorbeeld samen met cassave voor een romige, glutenvrije en veganistische bietensoep.

Van gekookte bieten kun je ook eenvoudig een bietenspread of bieten-dip maken. De spread maak je door te pureren met cashewpasta, knoflook en bieslook en de dip met feta, Italiaanse kruiden en extra vierge olijfolie.

Ook kun je van rode bieten een vegetarische burger maken. Met deze vegan bietenburger kun je zelfs de grootse hamburgerfan foppen! Vol van smaak, goede textuur. En door de kleur van de geraspte bieten lijkt het zelfs op een gewone hamburger.

Gooi het loof niet weg! Deze kun je verwerken in een salade of als pureren tot een pesto.

Op zoek naar ideeën voor gerechten met groenten uit het seizoen? Kijk dan gauw op mijn Pinterest-bord.

Enjoy!

Tags: , ,