Blog No Meat

Steeds meer in de schappen van de supermarkten te vinden: de vleesvervangers. Het is een goede ontwikkeling om degenen die willen minderen met het eten van vlees, no meat day, te helpen bij de keuze voor een maaltijd. Keerzijde is wel dat niet alle vleesvervangers even voedzaam of lekker zijn.

Kijk maar eens achterop het pakje. Heel vaak is het meestvoorkomende ingrediënt aardappelzetmeel of soja. Om dan de melige smaak enigszins te verdoezelen wordt er suiker aan toegevoegd (dextrose) en zout. Verderop in de lijst staan er dan nog enkele andere kruiden of groente-extracten. Natuurlijk zijn er ook kwalitatievere vleesvervangers, echter daar betaal je dan weer de hoofdprijs voor. Zelf maken blijft in ieder geval nog steeds de beste keuze. Daarom op een rijtje aan aantal leuke recepten.

Recept tip: Vegan Bietenburger

Met deze vegan no meat bietenburger kun je zelfs de grootse hamburgerfan foppen! Vol van smaak, goede textuur. En door de kleur van de geraspte bieten lijkt het zelfs op een gewone hamburger.

Bieten zijn heel het jaar door te verkrijgen. Het is een makkelijke groente die je in veel gerechten kunt verwerken en heel voedzaam. Het bevat veel vezels, mineralen zoals kalium en vitamines (onder meer A en C).

Voor dit recept heb ik gebruik gemaakt van voorgekookte bieten. Tegenwoordig hebben de meeste supermarkten wel biologische, voorgekookte bieten in hun assortiment, zelfs voor een kleine prijs. Bieten zijn het beste te koken in hun geheel, zodat de vitamines en mineralen niet in het kookwater verdwijnen. Omdat de bieten ruim driekwartier kooktijd nodig hebben, bieden de voorgekookte ‘kroten’ uitkomst Het scheelt je driekwartier extra in de keuken te staan!

Recept tip: Vegan Chili Sin Carne

Altijd gedacht dat chili con carne ondenkbaar is zonder vlees? Voor alle veggi’s onder ons: niet getreurd! Het volgende gerecht heeft dezelfde smaak en textuur. Alleen is het zonder vlees. Een vegan chili ‘sin’ carne, no meat chili dus.

In het traditionele Mexicaanse recept worden er kidneybonen gebruikt. De bonen worden eerst geweld en vervolgens gekookt met de verschillende kruiden. Wil je niet zo lang in de keuken staan? Dan kun je ervoor kiezen om voorgekookte bonen uit een potje te gebruiken.

Het vleestextuur creëer je door het gebruik van versnipperde tempeh en de verschillende kruiden zoals bonenkruid, tijm, oregano, cayennepeper, komijn en koriander zorgen voor de bijzondere smaak.

Recept tip: Spicy Vegan Broccoli Burgers

Een broccoliburger, veganistisch en met een verrassende pittig smaak. Durf jij het aan?

Groenteburgers vormen een makkelijke en gezonde hoofdmaaltijd. Met het gebruik van gehalveerde kikkererwten als basis kun je veel kanten op.

In dit recept blancheren we de broccoliroosjes. Hierdoor blijven smaak én vitamines behouden. Daarbij blijft de broccoli mooi groen en lekker knapperig. Aan deze aan bloemkool verwante groente wordt soms de term superfood gekoppeld, dit vanwege de zeer ruime hoeveelheid mineralen en vitaminen. Enigszins overdreven lijkt me, niettemin is broccoli een fijne groente om mee te kokkerellen.

De gedroogde halve kikkererwten zijn een linzensoort die ook wel Chana Dahl wordt genoemd. Je vindt ze bij de toko’s en Turkse supermarkten. Het is het basis-ingrediënt in authentieke Indiase gerechten. De halve kikkererwten worden niet gekookt. Door ze ongeveer 24 uur te wellen zijn ze in de eerste plaats makkelijker te pureren en daarnaast ook nog eens beter verteerbaar. Het water neemt namelijk de fytinezuur op, die normaal gesproken de opname van voedingsstoffen voor ons lichaam blokkeert.

Ander voordeel is het kostenaspect. Voor de prijs van een blikje gekookte kikkererwten à 250 gram kun je bij de Turkse supermarkt bijna 750 gram gedroogde halve kikkererwten kopen. Je bent dus ongeveer driemaal zo goedkoop uit!

Welke ga jij maken?

Tags: , ,