Blog Low budget koken

Is het mogelijk om met een klein budget, gezond, gevarieerd en lekker te koken? Jazeker! Het is misschien even zoeken naar de juiste ingrediënten en wennen aan een andere kookstijl, echter je voelt het gegarandeerd in je portemonnee en je gezondheid is je dankbaar. Hieronder volgen een aantal recept tips voor gerechten die je over de dag kunt maken voor ontbijt, lunch, tussendoor en diner.

Recept tip: Maak je eigen Muesli zonder haver

Zin in een ontbijt, net even anders? Voordeel van het zelf maken van muesli: er gaat veel minder suiker en vet in dit recept, vergeleken met de variant die je in de winkel kunt kopen en het is stukken goedkoper.

In elk DIY recept voor muesli zit standaard haver (vlokken). Natuurlijk is dit niet erg, maar als 75 procent van de muesli hieruit bestaat, kan het op een gegeven ogenblik gaan vervelen. Daarom ben ik gaan experimenteren met andere soorten vlokken. Dit recept is heel makkelijk te maken.

Verder is het handig dat het een basisrecept is. Je kunt naar eigen smaak noten, zaden, geraspte kokos, raw cacao stukjes toevoegen. Alles dat je maar kunt verzinnen en in de keukenkast hebt staan.

Nog even over de naam: we kennen allemaal de naam cruesli. Dit blijkt echter de merknaam te zijn van het Quaker product. Eigenlijk is cruesli een krokante muesli, in het buitenland welbekend als granola.

Recept tip: Chunky pesto pasta

Glutenvrij, vegetarisch en goedkoop! Dit maakt de chunky pesto pasta een lekkere en gezonde variant op de doorsnee pasta. De chunky pesto geeft dit in minder dan twintig minuten te bereiden gerecht een lekkere bite. Ook ideaal als een voedzaam lunchgerecht.

Dit is een van mijn favoriete Italiaanse gerechten. Voor momenten wanneer ik weinig tijd heb om te koken of gewoon wanneer ik iets lekker wil eten Deze pasta is glutenvrij vanwege de maïs. Maïs bevat namelijk geen gluten, zoals wel het geval is met onder meer tarwe, rogge, spelt en gerst.

Zelf heb ik geen glutenallergie, echter heb ik gemerkt dat de maïspasta beter bij mij verteert dan de bovengenoemde granen. Geen zwaar gevoel na het eten, het bevordert de spijsvertering en ik doe mijn maag en darmen er een plezier mee. Deze maïspasta is voor een klein bedrag te koop bij de Aldi.

Wat is er verder gezond aan dit gerecht? Er worden verse groenten, kruiden en zaden aan toegevoegd. Verder bevat het vette vis, namelijk makreel. Voor een vegan variant kun je dit vervangen door stukjes tempeh. Behalve de vis komt dus niets uit een potje!

Recept tip: Maak je eigen Guacamole 

Voor een lekkere dipsaus van avocado, ofwel guacamole, heb je slechts enkele ingrediënten nodig. Voedzaam, smeuïg, low budget en makkelijk te bereiden.

Is de avocado nou eigenlijk een groente- of fruitsoort? De meeste mensen beantwoorden deze vraag waarschijnlijk met ‘groente’. Echter, het tegendeel is waar. De avocado is wetenschappelijk gezien een fruitsoort. Fruit gezien als het deel van een plant, dat wordt ontwikkeld uit de bloemen van de plant en tevens de zaden bevat. De avocado wordt ontwikkeld uit de bloemen en bevat zelf het zaad voor een nieuwe avocado-plant. Daarom is de avocado een fruitsoort.

Guacamole is een gezonde dipsaus bestaande uit de avocado zelf, de extra vierge olijfolie en de rauwe kruiden. Hierdoor behouden alle ingrediënten hun mineralen en vitamines. Er bestaat een aantal variaties op dit recept; optioneel kun je ook cherrytomaatjes en koriander toevoegen. Die laat ik nu achterwege, zodat ik met minimale ingrediënten een heerlijke guacamole op tafel kan zetten.

Wil je de guacamole langer dan een dag willen? Voeg dan een beetje citroensap toe om verkleuring tegen te gaan. En gooi de avocado-pit niet weg! Plaats deze in de guacamole; ook dit gaat oxidatie tegen.

Recept tip: Easy Peasy Glutenvrije Pizza

Niet voor niets heet deze pizza ‘easy’. Met een klein budget een van de populairste low budget gerechten van Italië maken: makkelijk te bereiden, snel klaar en vol van smaak. Bij een snelle en makkelijke pizza denk je vast en zeker meteen aan een kant en klare pizza uit de supermarkt. Maar met dit recept maak je binnen no time zelf een smakelijke, vegetarische en glutenvrije pizza met een doorsnede van ongeveer 20 centimeter.

Voor dit gerecht vormen kikkererwten de basis. Dat maakt dat deze pizza een gezonde variant is. Kikkererwten zitten boordevol vezels, mineralen en eiwitten. Het helpt bij een goede spijsvertering en geeft je lang een verzadigd gevoel.

Tags: , ,